söndag 6 maj 2012

Doftpåsar

Nu har jag knåpat ihop ett par doftpåsar att ha i garderoben, en ska jag ge bort i present.
De blev väldigt små då påsen med doft bara räckte till en stor eller två mindre.

Har sytt dom i bomullstyg och i halvlinne och dekorerat dom med spets och en rosett av vitt bomullsband.


Klippte ut en lång remsa i tyg och mätte ut mitten där jag sydde fast spetsen.
Vek den sedan räta mot räta och sydde ihop långsidorna.
Vände den rätt och fyllde den en liten bit med "lukta gott", ungefär ända upp där spetsen slutar.



Sydde sedan igen toppen (blir barnvänlig på det sättet, inget kan fara ut även om man knyter upp banden) och vek den inåt påsen så långt att när jag  knyter fast bandet på utsidan så sitter det fast.



Klart! Fina presenter som är mycket enkla att göra själv.


Här är påsen med doft som jag använde mig av, luktar riktigt gott men man behöver inte så mycket av det för då är risken att det luktar alldeles för starkt.

Ha en fin söndag!



8 kommentarer:

Torpliv sa...

Vilka söta påsar du gjort! Visst är det härligt att placera ut dem och känna doften av dem när man öppnar skåp och lådor! Jag brukar torka lavendel på hösten för att spara i doftpåsar, en verklig favoritdoft =) Ha en fin dag! Kram Petra

Nyanser av vitt sa...

Tack söta. Jag blir så glad när någon tycker om mina alster.
Vilka fina doftpåsar. Jag har flera kilo torkad lavendel som jag köpte i Köpenhamn. Doftpåsar var ju en väldigt bra idé. Det är bara en sak och det är det här med att sy :O) men din beskrivning var ju lätt att förstå så till och med jag kan prova.
Ha en fin söndag
Kram Agneta

Änglarnas hus sa...

Helt underbara påsar..skall jag ta efter..snart har jag trädgården full av lavendel...blir perfekt!! :)

Kram kram Sanne

Anki sa...

Åh inte gör det nåt att påsarna blev små när dom är så där fina...nu blev jag oxå sugen på att fixa små påsar! Å smart att plocka doften ur en sån doftpåse, det har jag aldrigt tänkt på *ler*

Ha nu en fin dag & kramen!

Änglarum sa...

Hej!så söta små påsar! och god doft kan man behöva i skåpen..kram Jessica

Rosa i huset i vitt sa...

Hej kikade in hos dig och vilka fina saker du gör

Kram Rosa

Nyanser av vitt sa...

Tack. Ja visst är det så. Man kan väl inte ha för mycket av just de sakerna.
Sköt om dig
kram Agneta

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jättesöta doftpåsar! Ja just det, man kan ju fylla dem med annat än lavendel=) Jag har hittat sådana där påsar med en underbar doft "white linnen" superfräscht.

Ha det fint!
Kram,
Regina